Parveen Akhter är grundare och äger av Glamour Boutige House och Traing Centre, den enda lilla fabriken som styrs av en kvinna i Jessore, en småstad i Bangladesh sydvästra region.
Fabriken producerar textil och kläder och har idag 52 anställda kvinnor.
För 12 år sedan föddes Akthers första ide om att hemifrån starta ett litet företag. Hon hade inget startkapital och hade precis lämnat ett våldsamt förhållande.
När Akther gick i nionde klass blev hon kidnappad och tvingades in i ett äktenskap. Under 17 år levde Akther i slummen tillsammans med mannen som kidnappat henne. Hon fick själv bära ansvaret för hushållet och uppfostra deras två söner. Oftast var det bara hon som arbetade och hon lärde sig själv skrädderi och att utföra skönhetsbehandlingar. Hennes man var drogberoende och misshandlade henne frekvent.
År 2007 var en vändpunkt i Akthers liv. Hennes då 16-åriga son ingrep när hennes man ännu en gång var på väg att slå henne, därefter hjälpte sonen henne ansöka om skilsmässa. När skilsmässan var avklarad började Akther lära ut skrädderi och broderi till kvinnor som bodde i området och hon sålde några av sina produkter hemma. En verksamhet som utvecklades till att hon började hyra en lokal för att där upprätta hennes lilla fabrik.
Genom programmet “Inclusive and Equitable Local Development Programme (IELD)” fick hon mycket hjälp. Ett program som leds och finansieras av UN Women, UNDP, UNCDF och Sveriges regering. Programmet förenklar kvinnors tillgång till arbetsmarknaden och stödjer entreprenörsföretag genom att främja lokala och privata investeringar i företag som styrs av kvinnor och mindre företag som gynnar kvinnor och samhället.
Genom programmet kunde Akhter få ett lånför att satsa på och uppgradera sin verksamhet.
”Då hade jag endast små maskiner. Pen, chef inom programmet hörde min historia och frågade vad jag behövde för att expandera. Jag sa, jag behöver fler och olika typer av maskiner. Tack vare stöd från programmet, kunde jag 2016 starta min fabrik på allvar.” säger Akther”Idag när jag kliver in på en bank så ställer sig föreståndaren upp och prioriterar mig som kund. Tidigare, när jag gick dit var jag så nervös att mina ben skakade! Idag, kan jag ge mina kunder ett visitkort- det i sig är den stor bedrift!”
ILED-programmet är just nu aktivt i Bangladesh, Tanzania och Uganda. Det identifierar och designar en lokalt utbud av projekt att investera i som är drivna av kvinnor och är stora nog att ha en transformativ inverkan på samhället genom att skapa jobb för både kvinnor och män i närområdet. Ofta är de hinder som kvinnor stöter på när de ska starta en verksamhet tillgång till just resurser och banklån.
Shazia Afrin, Business Development Officer at IPDC, en av finansiärerna upptäckte Glamour Boutique och insåg att det hade fantastisk potential. Afrin menar att det är svårt att hitta kvinnliga entreprenörer i Jessore. ”Vi vill investera i projket, men kvinnor måste visa att deras projekt finns och är värda att investera i.”
Enligt Bangladesh Bank har entreprenörprojekt ledde av kvinnor som har minst 60 % kvinnliga anställda är primära kandidater för investeringar. Parveen Akhter’s Glamour Boutique hade 99 procent kvinnliga arbetare och hennes försäljning demonstrerade att hennes affärer var lönsamma.
Idag är Akther stolt över sina framgångar.
”Genom det här initiativet har jag inte bara förändrat mitt eget liv, utan även kunnat hjälpa till att stärka andra kvinnor genom att erbjuda dem ett jobb och en inkomst.”
Hon har även lyckats skapa en säker arbetsmiljö med flexibla skift för majoriteten av hennes anställda.
“Jag erbjuder även 4-timmars skift för studenter och hemmafruar så att de kan komma hit efter de slutat skolan eller avlutat sitt arbete hemma. Vissa av dem är mycket mer utbildade än mig!”
Mosammat Nafisa, 35, var lärling hos Parveen Akhter och nu hjälper hon även till att sköta räkenskaperna och upplärningsprogrammet på Glamour Boutique House. I dagsläget är det 20 unga kvinnor som kommer till centret för att delta i programmet.
”Den största förändringen som skett i mitt liv sedan jag började jobba här är att jag är ekonomiskt oberoende. Tidigare har min familj varit tvungna att förse mig med mat, nu är det tvärtom. De flesta personer som börjar här slutar upp med att starta något eget. Jag vill också ha ett eget företag som det här, precis som Parveen” säger Nafisa.
Programmet har stöttat fem små företag och start-ups i Bangladesh för att öka kvinnors ekonomiska egenmakt, företagen har genererat mer än anställningar för över 100 kvinnor.
En erfarenhet från programmet har varit att det inte endast räcker mer att få kvinnor i arbete eller till att bli entreprenörer för att skapa en helhets förändring.
”Vad vi behöver är ett engagemang även från män i området och från lokala myndigheter för att krossa de sociala och kulturella normerna som fortfarande skapar barriärer.” säger Shoko Ishikawa från UN Women Bangladesh.
“Det är därför vi i början av alla projektaktiviteter i området vi erbjuder flera utbildningar i jämställdhet och workshops för alla i närområdet.”