« Tillbaka till nyheter

Vår kampanj ”Dödsorsak: Kvinna” nominerad till Guldägget

Publiceringsdatum: 24 mar 2025

Vi på UN Women Sverige är ärade att, tillsammans med vår partner NORD DDB, igen ha blivit nominerade till Guldägget – Sveriges största tävling i kreativ kommunikation. 

Vår kampanj ”Dödsorsak: Kvinna” har blivit nominerad i kategorin ”Integrerat”. Kampanjen sätter fokus på en fortsatt ökning av femicid – mord på kvinnor för att de är just kvinnor. En kvinna blir mördad var 10:e minut. De allra flesta fall av femicid sker i hemmet och morden begås av en partner eller familjemedlem. Femicid är djupt rotat i strukturella maktobalanser där män värderas högre än kvinnor, och en bagatellartad trigger i en sådan maktstruktur kan utlösa ett mord. Vad som helst bli en trigger – att komma hem sent, glömma köpa mjölk eller att ha läppstift. Kampanjen lyfter dessa absurda triggers för att ge ämnet en ny vinkel och sätta ljuset på frågorna. 

Läs mer här!